Strach z prodeje

20.10.2021

Běžně nakupujeme, ale kdybychom měli něco prodávat, zachvátí nás panika a hrůza. Dokonce i když máme co prodávat, neumíme si svůj produkt nebo službu řádně ohodnotit. Jenže bez prodeje dnes nemůžeme vůbec fungovat. Prodej je stejně běžnou součástí každého člověka jako nakupování. Nedává vám to smysl? Čtěte a pochopíte. 

Denně prodáváme sebe, tak proč se bojíme prodávat i naše služby a produkty

Každý den prodáváme sami sebe v různých situacích. Ani si neuvědomujeme, že vlastně prodáváme. Chodíte do práce? Pak prodáváte svoji práci a dokonce i svůj čas, energii, znalosti, dovednosti svému zaměstnavateli.  Dopuručíte svému kamarádovi dobrou restaruraci, oblíebeného kadeřníka nebo hezký film? V tom případě prodáváte své zkušenosti.  Zdědili jste byt po babičce a pronajímáte ho? Prodáváte.  Chcete se zbavit nějaké věci, kterou už nechcete? Prodáte jí na bazárku nebo na internetu. 

Co je vlastně obchod? Definice by mohla znít jako výměna zboží nebo služeb za peníze, případně za jiné zboží nebo služby.  Poradíte zdarma svojí kamarádce a ona zase na oplátku poradí příště vám. Pak tedy vlastně také prodáváte. Vždy prodáváme minimálně svůj čas nebo své znalosti. Odměna samozřejmě nemusí být v penězích, ale například v dobrém pocitu nebo protislužbě. 

Vidíte každý prodáváme. Jen si to neuvědomujeme nebo tomu prostě prodej říkat nechceme. 

Nakupovat ano, ale prodávat ne

Každý den bez výčitek svědomí nakupujete vše potřebné pro život, ale máte blok sami něco prodávat. Ještě si dokážete představit být zaměstnaná jako prodavačka a prodávat cizí zboží za stále stejnou mzdu. Ale začít prodávat své vlastní produkty nebo služby je naprosto nepředstavitelné. Ano prodej rozhodně není pro každého, ale pokuste si upřímně odpovědět, jestli opravdu nechcete prodávat nebo se toho jen bojíte. Pokud vítězí strach, můžeme na něm zapracovat. Můžete využít kouče, terapeuta nebo podnikatelské mentory. 

Většina lidí nechce nic prodávat, protože nechtějí nikoho "nutit" nebo přemlouvat. Když se nadtím zamyslíme, je to logické. Kolikrát jsme viděli v televizi reklamu a naše děti to museli nutně mít. Nebo dokonce i my jsme si koupili něco, co jsme vlastně vůbec nechtěli. Nebo jste přišli do obchodního domu, kde vše přestěhovali na jiné místo. Proč? Protože potřebují, abyste si prohlédli celý sortiment a než najdete jednu věc, nakoupili spoustu dalších. Běžně se stáváme obětí těchto taktik a často si to ani neuvědomujeme.

A teď si představte situaci, že zítra se všichni najednou rozhodnou přestat prodávat. Co se stane? Nekoupíte si jídlo. Vypnou vám plyn a elektriku. Přestanou jezdit autobusy a na benzínkách si nenatankujete. Rozbije se vám lednička a nebude nikdo, kdo by vám ji opravil. V lékárně si nekoupíte léky. Zavřou vám oblíbenou posilovnu. Vypadne internet. Jaká je to představa? Nic moc že. Ještě si myslíte, že na prodeji je něco špatného? Záleží pouze na tom, jakým způsobem budete prodávat. 

Proč se lidé bojí prodávat?

Často slyším stále stejné důvody. Ráda bych se zaměřila na nějčastější důvodu i způsoby, jak se s ními vypořádat.

  1. Nechci nikomu nic nutit. Nechci nikoho oslovovat. Nechci nikoho otravovat. ALE!!!!! To vás přeci nikdo nenutí. Existuje spoustu prodejních taktit, na základě kterých si odnesete zboží nebo služby, o které vůbec nestojíte. Jenže vy nemusíte prodávat stejným způsobem. Pokud to děláte správně, neprodáváte výrobky nebo služby, prodáváte řešní na konrétní problémy. Zároveň prodáváte samy sebe, budujete si důvěru a lidé od vás kupují, protože vás znají a věří vám.
  2. Neumím prodávat. Nevím, jak na to. Spusta lidí by prodávat i chtělo, ale vlastně neví za kolik, kde, jak ani komu. Mají skvělý produkt nebo službu, ale nemají zkušenosti s prodejem. Z těchto důvodu část z nich vůbec s prodejem nezačne a raději se vzdá svých snů. Druhá skupinka se pokouší prodávat, ale prodávají způsobem, který jim nepřináší požadované výsledky. Často prodávají zbytečně pod cenou, neznají svého ideálního zákazníka a jeho potřeby, nemají počáteční vklad nebo nedělají potřebné aktivity. Chcete pomoci s prodejem? Najděte si odborného poradce, přihlaste se na kurz nebo čtěte ty správné knihy.
  3. Strach z odmítnutí Myslím, že tento bod není potřeba vysvětlovat. Nikdo nemáme rád odmítnutí a zároveň neradi odmítáme. Pokud chceme prodávat, budeme se muset naučit obojí. Je důležité, že neodmítají nás jako osobu, ale produkt nebo službu. Případně odmítají proto, že nás dostatečně neznají a nemají k nám důvěru. Proto je samozřejmě důležité nejprve budovat důvěru a pak teprve prodávat.  
  4. Předsudky vůči prodeji. Víte, co si lidé nejčastěji spojují s prodejem? Prodávat znamená někomu něco nutit. Prodejce musí mít tvrdé lokty.

Na závěr příběh, jak jsem se zbavila strachu
z prodeje

Před pár lety bych vám taky tvrdila, že nikdy nebudu prodávat. Neumím to. Nemám na to "koule", Nejsem ten typ. Já raději lidem pomáhám. Postupně jsem si začala uvědomovat, že jako psychoterapeut pomáhám lidem, ale ne zadarmo. Já jim vlastně prodávám svůj čas, zkušenosti a dovednosti. Musela jsem se v sobě vyrovnat s tím, že nejsem žádný parazit ani hyena, co vydělává na neštěstí druhých. Klidně jsem utratila desetitisíce za vzdělávání, ale říkat si za svoji službu peníze pro mě bylo těžké. Jenže jinak to nejde. Prodej je prostě součást každé služby a tečka.

Psychoterapeut by neměl poskytovat službu svým přátelům a rodině. Takže bylo snadnejší prodávat své služby cizím lidem. Postupně jsem pochopila, že klientům prodávám svůj čast a svojí expertní roli. Prodej služby se pro mě stal přirozeným. 

Později jsem dospěla k tomu, že můžu prodávat i produkty v oblasti krásy, zdraví a domácnosti. Pořád nejsem a nikdy ani nechci být obchodník, který má tvrdé lokty a prodá vám i "hovínko" zabalené ve zlatém papíru. Já musím být o produktu, který prodávám, naprosto přesvědčena. A není nic jednoduššího než používat produkty, které prodávám nebo doporučuji. Když věřím výrobkům nemám problém je prodat i svým přátelům nebo rodině. Když pomáhají mně, ráda se podělím s ostatními a dám jim možnost také používat stejně kvalitní výrobky jako mám já. Tak jednoduché to je. 

Ano je to jednoduché, ale cesta byla složitá. Naučit se prodávat může každý, ale musí být nejprve ochotný se učit a překročit i svůj stín. Vše nové je náročné, ale když tomu dáte šanci, může z vás být skvělý obchodník. Stačí veřit sobě a svým produktům. 

Kontaktujte nás

Sebevědomá žena

Palackého 12, Plzeň

info@sebevedomezeny.cz

@facebookovástránka

© 2021 Lucie Zichová. Sebevědomou ženou se i vy můžete stát sebevědomými. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky